Norwegia 2011 - Jotunheimen

Informacja dodana 26.09.2011, 22:36:52, autor: mjrPATON

Po raz trzeci zorganizowaliśmy wypad do Norwegii, gdzie możliwości zgłębiania sztuki bytowania w terenie są nieograniczone . Celowo został wybrany łańcuch górski Jotunheimen – Kraina Gigantów, gdzie znajdują się dwa najwyższe szczyty Skandynawii, w tym najwyższy szczyt Europy Północnej - Galdhoepiggen (2469 m n.p.m.).

Założeniem było spanie „w skale” - bez namiotów, oraz samowystarczalność – zero kontaktu z cywilizacją. Tym razem jeszcze bez polowania, cały zapas jedzenia jaki posiadaliśmy był przygotowany wcześniej. Trasa zaplanowana była tak, aby w kluczowych miejscach przygotowane miejsce noclegowe, można było wykorzystać minimum dwa razy. Okres późnego lata, w tym roku przypominał zaawansowaną jesień, przez co warunki pogodowe były trudne – a to oznacza deszcz, śnieg, średnią temp.7st.C (odczuwalna na szczytach w granicach -15st.C), silne porywiste wiatry.

Posiadająca solidny bagaż doświadczeń, zahartowana w bojach nasza 4 osobowa grupa, poradziła sobie i tym razem z postawionym zadaniem. Wagi plecaków mieściły się w granicy rozsądku tzn. do 25kg. Sprzętu minimum, sprawdzony wcześniej, najzwyczajniejszy, często z demobilu. Jednak zgodnie z naszą doktryną, że to człowiek stanowi o wartości posiadanego sprzętu, nauczeni wykorzystywać wady i zalety udowadniamy sobie po raz kolejny, że to hart ducha jest najważniejszy i to co jest w głowie. Tylko raz było nam dane wysuszyć mokry sprzęt na słońcu (w sumie świeciło 1 dzień),a zwyczajowo na sobie w marszu lub podczas nocnego odpoczynku-kiedy to najtrudniej było utrzymać tzw. 36,6. Ułatwieniem była możliwość przygotowywania ciepłych posiłków.

Wyprawa zajęła 8 dni, w ciągu których pokonaliśmy 110km, przy całkowitym wzniosie 6800m. Różnica na najtrudniejszych podejściach sięgała do 1500m. Przechodziliśmy przez jęzory lodowca oraz podchodziliśmy pod czoło . Pokonywaliśmy lodowate, rwące strumienie rzek wypływające wprost z lodowców, zaliczyliśmy 2 najwyższe szczyty Skandynawii Galdhoepiggen (2469 m n.p.m.) i Glittertind (2452 m n.p.m.). Wszystkie bazy noclegowe położone były powyżej 1100m n.p.m.

Cel wyprawy został zrealizowany, a zdobyte doświadczenie stanie się kolejnym krokiem na drodze ku nowej przygodzie.